Manipulare. Vânzare. Persuasiune

Manipularea este manevra prin care, folosind anumite mijloace, influențezi modul de a gândi sau de a acționa al unei persoane sau colectivități. Scopul este de cele mai multe ori unui personal și este strâns legat cu un câștig de orice natură. Manipulând, obții ceea ce vrei, fără să conteze părerea sau preferința celor din jur. Cu alte cuvinte, dar în același sens, calci în picioare liberul arbitru al oricui, manevrând cadrul astfel încât tu să ieși în câștig. Mulți ar spune că asta fac, prin natura jobului, toți cei care lucrează în vânzări sau marketing. Este suficient de real, statistica le-ar da dreptate. Dar asta nu înseamnă că nu se poate face fără a manipula. Se poate.

În momentul în care schimbi un comportament, manipulând, este util să-ți asumi schimbarea, pentru cel manipulat. În mediul de afaceri sau pur și simplu în relațiile uzuale dintre oameni, manipulând, schimbi comportamente. Mijloacele prin care o faci nu-i lasă celuilalt posibilitatea să înțeleagă de ce a renunțat la comportamentul său normal, îmbrățișând ceea ce tu îi vâri pe gât în goana disperată după a fi așa cum vrei tu. Neînțelegând, se nasc neîmpliniri, de orice natură. Sigur că ție-ți iese, fie pentru că oamenii sunt naivi, fie pentru că au încredere în șarmul și bunele tale intenții mascate cu atâta finețe.

În ideea în care-ți iese, tu câștigi mereu. Manipularea este un mijloc într-o permanentă perfecționare. Cu cât mai mare experiența, cu atât mai frecvent câștigi folosind-o. Pentru că lucrurile se întâmplă exact așa cum îți dorești, independent de ceea ce își doresc ceilalți. Ce se întâmplă cu ceilalți? Ce se întâmplă cu liberul lor arbitru? Cine ești tu să treci peste voia lor? Unii vor câștiga, regăsindu-se total în ceea ce le-ai vândut manipulându-i. Pe lângă ei, există și cei care pierd, pe care – într-un fel sau altul – i-ai păcălit. Îi vei avea pe minus, iar cu proximă ocazie când vei pierde, îți vei aminti de ei. O spun așa doar pentru că nimic nu rămâne nerezolvat sau neplătit.

Dacă mie mi se pare atractiv sucul de struguri, n-aș avea de ce să te oblig să-l bei, pur și simplu. Mai mult, nu am de ce să te condamn că tu bei bere. Alegerea este exclusiv a ta, iar eu o respect. Nu văd niciun motiv pentru care te-aș obliga să schimbi berea pe suc de struguri. De ce te-aș manipula să renunți la ea? Pot s-o fac sau pot să încerc, dar cine sunt eu să-ți spun că nu-ți face bine sau că este amară? Poate-ți vei da seama singur, după un timp, dacă așa stau lucrurile. Nu văd niciun motiv să să ne demonstrăm unul altuia că suntem superiori. Nu. Dar pot să-ți ofer un pahar, pot să-ți spun de ce-mi place mie, pot să-ți spun cum îl fac, de unde sau pe care să-l cumperi, dacă îți place. Ar fi absurd să ți-l torn pe gât. Sunt persuasiv, nu manipulator, pentru că îți respect și-ți accept comportamentul, chiar dacă nu este ca al meu.

O inimă nu poate fi forțată să iubească mai mult decât un stomac poate fi forțat să digere.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
  • Am un prieten caruia ii ziceam tot timpul ca e un bun manipulator, iar el tot timpul imi zicea ca manipularea e ceva ce aduce un rau persoanei asupra careia o aplici, si el nu face asta. Sa ai capacitatea de manipula pe cineva este un talent din perspectiva mea. iar lafel ca orice talent, poti sa faci cu el ceva bun, sau ceva rau.

    • Manipularea nu are cum sa fie ceva din sfera pozitivului. Manipularea pozitiva este Persuasiune, nu poate fi altfel :)
      Este ca diferenta dintre „din cauza” si „datorita”.
      PErspectiva mea: Persuasiunea este un talent, un dar. Manipularea este ca un virus. Frumos este ca se poate trata :)

  • Consimt ceea ce spui, dar desi a fi persuasiv e ok, as prefera sa nu fiu. E o calitate importanta pt un lider, iar a fi lider nu e ceea ce nteleg alesii nostri : calatorii, cazari si ospaturi gratuite, ci mai ales responsabilitate.Grupul sau natiunea crede ce zici se bazeaza pe deciziile tale…infailibile. Nimeni nu e infailibil !

  • Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *