Social Media Summit 2013 – București

Pe data de 05 Martie 2013, în București, la etajul II al Hotelului Howard Johnson a avut loc cea de-a doua ediție a Social Media Summit susținută de revista BIZ.  Social media este deja un fenomen pe care îl experimentează zilnic un numar tot mai mare de oameni. În Romania sunt peste 3 milioane de cititori de bloguri și mai mult de 5,6 utilizatori de Facebook. Aceste cifre oferă brandurilor o altă perspectivă asupra succesului și asupra strategiilor de business. Nu se mai investesc sume colosale pe campaniile tradiționale, pentru că a fi vizibil în prezent se confundă cu a fi online. Ce am învățat de la Social Media Summit ediția 2013?

Marta Usurelu, redactorul-șef al revistei Biz, în calitate de moderator,  a invitat pe rând pe scenă unii dintre cei mai influenți oameni de online din Romania și doi invitați de marcă din străinătate. Întroducerea a fost una simplă dar am putut extrage ideile de bază: bloggerii mici contează, însă totul ține de capacitatea fiecăruia de a vrea să se facă auzit. Mediul online are nevoie de oameni cu nerv, cu tupeu, capabili să vină în fața oamenilor și să-ți susțină punctele de vedere. De la Marta am învățat că bloggerii reprezintă o comunitate domitată de individualități și de o concurență acerbă. Comunitate într-o permanentă creștere, din punct de vedere numeric dar mai ales calitativ.

Conferința 1 – Social media: tendințe, strategii și impact

Daniel Enescu, co-owner Daedalus Group,  a vorbit despre implicarea consumatorilor în activitatea firmelor existente pe Facebook.  De la el am învățat că:

– 9 din 10 utilizatori de Facebook din Romania dau like paginilor de Brand;

– cele mai de succes industrii care gestionează conturi de Facebook sunt cele ale hainelor, cosmeticelor, media și IT; acestea înregistrează și cel mai mare numar de interacțiuni (like, share, upload ș.a.m.d.), dar întotdeauna primează calitatea interacțiunii;

– tinerii (18 – 24 ani) sunt foarte ușor de atras. Aceștia devin foarte repede fani, însă gradul de implicare este unul foarte scăzut, interacționează foarte puțin și așa de repede cum au devenit fani pot fi pierduți. Tinerii dau foarte repede Unlike, firmele ar trebui să se focuseze pe loializarea lor. Userii din următoarele grupe de vârste sunt mai greu de atras, dar dau Unlike foarte rar. Sunt loiali și poate mai valoroși, dar greu de adus;

– bărbații sunt mai activi decat femeile pe paginile de brand la nivel global, dar femeile sunt foarte active pe pagini cu specific fenimin (haine, cosmetică);

– cei mai mulți utilizatori dau Like unei pagini pe Facebook pentru că (în ordinea importnței): este o marcă preferată, consumă această marcă, vor să fie la curent cu evoluția mărcii, au auzit de o promoție a mărcii, sunt interesați de activitatea de voluntariat, au văzut un Add interesant, un prieten a făcut share, au fost atrași de un joc;

– 44% dintre utilizatori au dat cel puțin o dată Unlike, 45% nu au dat niciodată Unlike unei pagini de brand, iar 10% nu știu că se poate da Unlike.  Motivele pentru care userii dau Unlike sunt următoarele: postări prea dese, postări nerelevante, dezamăgirea cauzată de produs. De unde deduc faptul că în calitate de firmă prezentă pe Facebook, este mult mai util să nu faci nimic decât să faci prea mult și prost.

– calitatea conținutului îi determină pe oameni să rămână fani ai anumitor pagini. Nu există o rețetă a succesului dar direcțiile sunt următoarele: întrebări, implicare, dialog viu;

 

Michael Koch, fondator și CEO al Catalyst Group a vorbit despre faptul că românii sunt foarte inteligenți și foarte bine văzuți în străinătate, mai ales în Statele Unite. De la el am aflat că:

– social media reprezintă înainte de toate un comportament. Comportamentul mulțimii. În prezent fiecare este liber să se exprime, iar social media înseamnă, printre altele, libertatea clienților de a răspândi adevărul. Toți cei care sunt implicați în social media reprezintă o voce puternică, voce care poate transmite mesaje mai ușor ca niciodată. În prezent nu mai conteaza de unde vii, conteaza doar capacitatea ta de a crea impact pozitiv. Fie că ești firmă, fie că ești client.  Cine creeaza cel mai mare impact pozitiv va sta pe cea mai înalta treaptă.

– firmele trebuie să se adapteze la specificul zonei sau la specificul național. Adică să exploateze canalele care sunt cel mai des utilizate în țara respectivă, dar asta nu este o rețetă a succesului. Argumentul: în urmă cu șapte ani se făceau strategii și se investeau sume colosale în Myspace, care Myspace s-a stins încet dar sigur pentru că utilizatorii au migrat purtați de noile trenduri. Nimeni nu poate vedea în viitor, dar firmele trebuie să-ți îndindă mereu o plasă de siguranță.

 

Alexandru Negrea, Head of Facebook Dept. la Spada a vorbit despre faptul că social media poate face diferența dintre firme, din punct de vedere valoric. El ne-a învățat că:

– obiectivele unui brand trebuie neapărat să fie exprimate în cifre. Din punct de vedere al activității pe Facebook, majoritatea directorilor urmăresc să atragă „cât mai mulți fani” dar niciodată nu exprimă o cifră ca obiectiv pentru un an. Altă problemă interesanta este reprezentată de întrebarea „ce vrei să faci cu fanii pe care i-ai adus? / cu ce scop investești în aducerea lor?” Fanii pot fi folosiți ca baza de date pentru Newsletter, pentru creșterea traficului pe site sau pur și simplu pentru interacțiune. Fiecare firmă trebuie să își pună aceste întrebări și să găsească cele mai utile răspunsuri;

– înainte să-și dorească să fie activă în social media, orice firmă ar trebui să se întrebe dacă: are bugetul și resursele necesare să investească într-o comunitate pe Facebook / utilizează Facebook ca pe un plasture sau ca pe o strategie pe termen lung /  va putea schimba compania din punct de vedere tehnologic astfel încât să integreze Facebook / poate răspunde rapid întrebărilor sosite pe Facebook / va putea adapta produsele și serviciile la cerințele exprimate pe Facebook.

– social media înseamnă să ai un răspuns pentru oricine în cel mult 30 de minute. Social media înseamnă că sugestiile sosite din partea utilizatorilor pot fi puse în practică.

– Graph search-ul introdus recent de Facebook poate constitui pe viitor o soluție pentru brandurile care postează foarte des pentru că dacă va funcționa precum Google, brandurile care postează foarte des vor ieși la căutări. Totul depinde de evoluția Graph Search-ului;

 

Conferința 2 – Social marketing, de la nișă la mainstream

Pavel Bartoș ne-a învățat că oricine are nevoie de social media mai devreme sau mai tarziu. De la el am aflat că oamenii de succes apreciază foarte mult bloggerii, că în ultima vreme se pune foarte mare preț pe părerile lor. Utilizatorii de Facebook sunt  interesați să afle de pe paginile persoanelor publice ce fac acestea în timpul liber. Nu sunt interesați de asocierile lor cu branduri și nici de lucrurile care se văd în presă sau la televizor.

 

Ioana Bondrilă, senior Brand Manager la Staropramen ne-a demonstrat că aducerea unui Brand în Romania ține de strategie, iar succesul vine doar împreună cu acceptarea ideii că social media este cea mai bună metodă să te faci cunoscut. Caravana Staropramen care a vizitat cele mai importante orașe din Romania în perioada 05 iulie – 02 septembrie 2012. A staționat în fiecare oraș cîte două sau trei zile oferind oamenilor posibilitatea să deguste gratuit berea Staropramen. Evident românii au reacționat pozitiv.

Ca brand, trebuie mereu să te gândești dacă ceea ce transmiți are capacitatea să devină o veritabilă știre. Trebuie să fii dispus ca oamenii să-ți comenteze produsul, să ai un target foarte bine stabilit (business matrix). Să îi determini pe oameni să audă de tine (awareness) și să te încerce (try).

 

Bogdana Butnar , digital marketing consultant, a avut cel mai interesant speech. Făcând o paralelă între social media și dragoste a expus pe înțelesul tuturor utilitatea unei echipe tari de social media. Printre altele am aflat că:

– atunci când Obama a confundat Star Wars cu Star Trek, într-un discurs despre ieșirea din criză, echipa de la Casa Albă, prin răspunsul dat a furnizat o lecție de social media pe care trebuie să o învețe oricine. În primul rând că a răspuns, nu a lăsat lucrurile să fie liber și greșit dezbătute. Social media înseamnă să fii prezent, să fii mereu capabil să răspunzi fără să ceri aprobarea șefului și să o faci bine. Social media se face 24 din 24, 7 din 7.

– Pepsi a dat clasă celor de la Coca Cola la SuperBowl cu o reclamă foarte simplă;  Biscuiții Oreo, în întervalul în care la Super Bowl a fost pană de curent a postat pe Twitter o poză cu un mesaj foarte bun: Poți să arunci un biscuite în lapte și dacă nu ai curent electric. Dovada faptului că social media reprezintă idei bune venite rapid, exploatarea fiecărui aspect normal al vieții;

– în viață sunt întotdeauna doua căi de rezolvare a unei probleme și ambele sunt corecte. Brandurile se împart în două mari categorii: cele care livrează reclame și spoturi în mod constant, dar care nu sunt ieșite din comun și cele de tip „One hit wonder” care timp de câțiva ani nu fac nimic, dar atunci când vin cu o campanie este foarte bine pusă la punct și îi determină pe consumatori să vorbească despre campanie ani la rând. Așa cum se întâmplă cu relația dintre bărbat și femeie. Sunt bărbați care fac în mod constant cadouri, nu uită niciodată de ziua femeii sau de ocaziile speciale; de cealaltă parte sunt cei care fac o surpriză o singură dată la trei ani dar rămân în mintea femeilor pentru totdeauna prin ceea ce au făcut. Ambele genuri sunt iubite de către femei.

– ca firmă, poți să aștepți să îți vină ideea salvatoare, dar riști ca ea să nu vină niciodată și atunci dispari de pe piață. În social media trebuie să ai o strategie care să funcționeze, pentru că dacă ceea ce faci nu aduce beneficii devii frustrat și nimic nu va merge nici pe viitor. Exact ca într-o relație de dragoste.

 

Dragoș Stanca, manager partener la Thinkdigital Romania a vorbit despre ce este și mai ales despre ce nu este Facebook.

Ce nu este Facebook:

– nu este doar conținut;

– nu este un mijloc prin care firmele cumpără aplicații imorale sau mincinoase de tip Quizz. (Numele tău de indian, La ce vârstă mori, Ce animal ai fost într-o viață anterioară). Aplicațiile de acest gen aduc fani care nu se regăsesc în paradigma Brandului, ceea ce înseamnă că sunt complet inutili.

– nu este haos. 16% dintre fani vă ceea ce firma postează pe wall.În prezent există posibilitatea de abonare la feed, iar companiile ar trebui să pună preț foarte mare pe un conținut bun, capabil să determine userii să se aboneze, astfel activitatea firmei devine din ce în ce mai vizibilă.

-nu înseamnă Like-uri cu orice preț. Numărul mare de Like-uri nu înseamnă nimic. Firmele care au investit sume împortante în cumpărarea de like-uri au constatat cu stupoate că au sute de mii de like-uri, dar implicarea este zero. Majoritatea like-urilor venind din țări din Africa, utilitatea lor este nulă.

Ce este Facebook:

– o platformă de care trebuie să ai grijă exact așa cum ai grijă de tine sau de casa ta. Mizeria trebuie aruncată în mod constant, trebuie să faci curat în mod constant, tablourile pe care le ai pe pereți nu trebuie să te reprezinte nud sau în ipostaze jenante;

– este un mijloc prin care ai grija de brandul personal. Întreaga ta activitate conduce la consecințe pe care în viitor vei fi nevoit sa ți le asumi. Poza de profil are un impact psihilogic foarte mare, trebuie să o alegi responsabil, tot timpul să te gândești la viitor, indiferent de activitatea prestată;

– este o unealtă care trebuie folosită oricând, nu doar în campanie;

 

Costin Cocioabă, ownerul Refresh.ro a făcut o paralelă interesantă între Facebook si blog, analizând punctele tari și punctele forte ale fiecărei platforme.

Avantaje Facebook

– publicul poate fi targetat foarte ușor;

– conținutul de calitate reprezintă în cele mai multe cazuri garanția unei comunități puternice;

– oferă o audiență foarte ridicată, având în vedere numărul ridicat de utilizatori Facebook în Romania (peste 5,6 milioane);

– reprezintă o proprietate online în plus pe care o poți achiziționa gratuit;

Dezavantaje Facebook

– conținutul generat de brand nu se poate arhiva;

– conținutul nu se poate căuta. Informațiile generate în urmă cu câteva zile sunt foarte greu de găsit;

– modificările sunt frecvente;

– nu trebuie să fii neapărat fan al unei pagini pentru a putea vedea conținutul unei pagini;

– un post atinge cel mul 20% dintre fani;

Avantaje Blog:

– acces la comunități deja formate;

– rezultate imediate. Un articol poate ajunge imediat news;

– conținut indexabil. Utilizatorul poate deschide oricând un articol scris în urmă cu câțiva ani;

– comunicare foarte bună și transparentă cu orice consumator;

Dezavantaje Blog:

– sunt puțini bloggeri pentru campanii din cauza diluării brandurilor personale și lipsei consecvenței;

– audiența este de cele mai multe ori necunoscută;

– implicarea în scandaluri inutile.

Ca brand, indiferent de canalul de comunicare, trebuie în permanență să âți fixezi obiective, să te documentezi, să aplici, să monitorizezi și să mergi pe direcția cea bună pentru firmă. Nu există o rețetă a succesului, dar trebuie să fii pe poziții nonstop.

 

Cristian China-Birta, blogger  si anteprenor online (Blogal Initiative) a vorbit original despre asemănările dintre branduri si bloggeri. A vorbit despre „compabloggeri„. De la el am aflat că:

– indiferent de natura businessului trebuie întotdeauna să știi cui te adresezi;

– întrebările esențiale pe care și le pun firmele și bloggerii în momnetul în care decid că trebuie să facă ceva sunt: De ce? Cu cine? Cum? Cine reușește să găsească răspunsuri pertinente la aceste întrebări va avea mai devreme sau mai târziu succes;

– cele mai mari greșeli ale firmelor sunt de cele mai multe ori aceleași cu cele ale bloggerilor. În momentul în care firma are o părere foarte bună despre ea deși nici cifrele și nici comunitățile nu o susțin, înseamnă că drumul este greșit. La fel se întâmplă și cu bloggerii;

– bloggerii uită că sunt oameni, în speță consumatori și nu înteracționează cu brandurile „de suflet”. Din experiență, foarte rar se întâmplă ca o firmă să fie reticentă după ce este contactată de un blogger care dorește un parteneriat;

– bloggerii, la fel ca și firmele se feresc să ceară sfaturile prietenilor. Se tem să utilizeze email-ul și să comunice cu persoane care i-ar putea ajuta gratuit. În momentul în care judeci singur un viitor business este foarte posibil să o dai în bară. Comunitatea nu găsește întotdeauna interesantă o idee pe care o împărtășește un singur blogger. Sau o singură companie;

– de cele mai multe ori firmele nu utilizează Google pentru a se documenta cu privire la activitatea prestată de către potențialii parteneri;

A urmat un workshop cu o temă cel puțin interesantă, mentă să ofere o perspectivă total diferită: social media devine din ce in ce mai puțin socială. Revin cu idile expuse de fondatorul catedrei de marketing a Universității din Glasgow, Luiz Moutinho.

Morala: Social media înseamnă să fii mereu pregătit să transmiți ceva inteligent.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
martie 6, 2013

Etichete: , , , ,
  • Buna. Multumesc pentru prezentarea interventiei mele, am o mica erata de facut: m-am referit ca sunt putini bloggeri pentru campanii, datorita diluarii brandurilor personale (participarea la jde evenimente si lipsa consecventei).

    O zi buna!

  • Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *