Ce se întâmplă cu publicitatea în bănci?

Băncile, aceste puternice instituții care impun (nu-i așa?) respect și seriozitate, s-au adaptat la piață și au spoturi publicitare. Pe unele dintre ele le vedem atât de frecvent încât învățăm fiecare replică. Exact așa cum se întâmplă cu orice brand care vrea să fie vizibil, care vrea să atragă noi clienți sau care vrea să-i fidelizeze pe cei pe care deja îi are. Băncile sunt destul de active în ultima vreme. Spoturi, afișe pe la metrou, prezență în online și unele dintre ele chiar active pe Facebook. Hai să le vedem sloganele publicitare!

BCR nu a excelat niciodată la capitotulu spoturi publicitare. Poate pentru că spoturile importate din Austria nu se pliază pe piața din România. Sau poate că nu s-a pus preț pe asta. Sau poate pur și simplu nu m-au atins pe mine.  Ultima ispravă, schimbă povestea cu BCR, vrea oarecum să scoată brandul  din zona clișeică. În centrul atenției este Făt Frumos, care în loc să plece peste nouă mări și peste nouă tari, își face plățile online cu noul pachet x.  Din punctul meu de vedere nu faci decât să susții părerea majorității, anume faptul că avantajele pe care le prezinți sunt cu adevărat povești. De apreciat însă curajul inițierii unei astfel de campanii.  Noul slogan, Mai mult. Pentru că putem, reprezintă un clișeu clasic. Unde vrei să te poziționezi până la urmă? Vii cu schimbarea poveștii, o chestiune riscanta dar care poate să prindă, iar la sfârșit vii cu șablonul și strici povestea.

BRD a lăsat-o mai moale cu vizibilitatea în ultima vreme. Prezență redusă în online, spoturi publicitare mai rare, ceva mai dese sunt aparitiile offline. De-a lungul timpului au avut niște idei foarte bune: asociere cu sportivi de performanță, carduri personalizate, instant pay, multipass, cardurile pentru suporteri ș.a.m.d. Au venit cu niște lucruri noi, le-au promovat decent, jos pălăria. În plus, ultima campanie, V-ar sta bine în casă nouă fixează foarte bine publicul țintă. Oamenii își promovează decent creditul imobiliar. Sloganul este menit să sensibilizeze segmentul 24-35 de ani, să-i intrige, să le planteze-n minte ideea că se poate. Repet, din punctul meu de vedere așa se fac lucrurile.

ING, banca mea preferată (aici motivul), încă nu se regăsește. A încercat mai multe soiuri de adresare, mai multe idei dar lasă impresia că încă nu știe ce vrea. Ultima campanie mă îndeamnă la visare și spune așa: Pregatește-ți visurile de zbor! Nu, nu este clișeic! Se face o paralelă între liniile aeriene și liniile bancare ING. Mărturie stau bannerele de pe site, trei la număr, unde un om obișnuit, un om serios și o mumie îți argumentează de ce este bine să optezi pentru serviciile bancare ING. Totul mega-inovator, sigur că da! Iar spotul publicitar, menit să susțină isprava este acel desen animat ce are în prim plan super-pinguinul . Care pinguin, în momentul în care un pește sare să-l mănânce, își ia zborul nestingherit etalând o coadă înfoiată de păun. Bancar? Bancar!

Banca Transilvania, banca oamenilor întreprinzători. Nimic nou, dar o idee pe care eu personal o apreciez. Îți spun și de ce.  Pentru că îi consider curajoși. Să vii în fața clienților cu un nene plinuț care are o fustiță de zână și o baghetă magică mi se pare de-a dreptul riscant. Dacă nu prindea, imaginează-ți ce greu ar fi fost să abandoneze și să reconstruiască filosofia lor bancară de la zero. Dar a prins!  Neoficial Banca Transilvania oferă servicii foarte bune firmelor. Deși este asociată cu zânul fluturând bagheta, vinde oamenilor serioși. Iar asta nu poate fi decât un succes. Este out of the box, probabil singura entitate bancare care a lăsat impresia că a reușit asta fără prea mare efort.

Millennium Bank a avut niște încercări timide, a mizat pe asocierea cu trupa Holograf pentru o vreme, dar și-au dat seama că tot clișeul este miezul din Fanta. Pregătește-te de bonus! acesta este ultimul slogan. Vii cu salariul la ei și te vei umple de bani. Poveste care din punctul meu de vedere nu prinde. Nu mai vinde un astfel de slogan pentru că salariații au sufient de multă experiență încât să se documenteze cu privire la această fată Morgana deghizată în bonus.

La Cec Bank, de când cu schimbarea sistemului,  totul este verde, totul este ghindă, totul este frunză. Adică natural, că poate nu te-ai prins. Mie unul îmi lasă impresia că acest Cec Bank este o asociație sau un ONG care luptă pentru reîmpădurirea României cu stejari. Nu că asta ar fi un lucru rău, dar nu sunt capabil să leg frunzele de dobânzi.

Piraeus Bank, multă vreme inactivă și invizibilă din punct de vedere publicitar,  a venit cu un spot atat de tare încât ți-e frică să-l interpretezi. Prea tare pentru România, zic eu. Sunt niște oameni de afaceri care comunica în stilul old așa. Care fac seme luminoase cu tăvi, cu ceasurile lor scumpe, și uite-așa se creează o rețea de oameni serioși în oraș. Cand te uiți de la etajul 7 al cladirii de birouri și vezi atâția oameni care îți dau semnale luminoase parcă-ți vine să dai o fugă la bancă și să-ți mai faci un credit, nu? Pe mine spotul lor mă face să exclam de fiecare dată nu înțeleg(!). Mă macină. Sloganul lor: în dialog cu tine rezonează perfect cu ideea din reclamă, nu?

Despre Raiffeisen Bank n-am mai auzit nimic. De la spotul acela interesant cu monedele care te ajutau, care luau forma bicicletei, nimic nu mi-a mai atras atenția. Sloganul impune prezență continuă, pentru că Reușim împreună nu înseamnă dispariția unei părți pentru o bucată lungă de timp, nu?

Mamă ce dobândă au ăștia de la Bancpost!  Asta este ultima invenție a celor de la Bancpost. Care, in opinia mea traversează o prioadă de tranziție și nu sunt siguri cam unde-ar trebui să ajungă. Apar foarte des pe TV, iar după ce m-au rupt cu gemenii ăia doi care se certau în fața ghișeului, demonstrându-ne că depozitul în cauză este chiar pentru toată lumea, au venit cu treaba asta. Cu bebelușul uimit de dobânda generoasă Bancpost. Ok, inteleg faptul că în target intră tinerii căsătoriți cu munți de bani gata să-i depună acolo unde le cere cel mic. Dar iarăși pierd esența. Dobânzile sunt imposibil de avantajoase, nu? Extraordinar de uimitor de atractive. Ce urmează? Un spot în care oamenii în cărucior cu rotile se ridică și fug către sucursalele băncii pentru că nu vor să rateze dobanzile vindecătoare de-a dreptul?

Unicredit: Plata ratelor a devenit o povară? Creditul de refinanțare e poate ajuta! Lucrurile sunt destul de simple. De ce să ai credit la Bancpost? mai bine să-l ai la Unicredit! Nu? Datoria, fir-ar să fie este ceva negativ prin definiție. Mă afectează oare mai puțin că suma x nu va mai pleca spre Popescu ci spre Ionescu? Sigur, așa ar trebui.

Morala: Clișeul este refugiul celor fără creativitate.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
martie 12, 2013

Etichete: , , , ,
  • Mda, cam multe banci (plus farmacii) pe mp in Romania, deci desigur ca isi fac si ele reclama cum pot. Adica nu e rau, dar am remarcat recent la Paris ca acolo sunt mai multe farmacii decat banci per mp, si de altfel cam asa sta situatia si in alte tari mai bogate UE, de fapt in cele mai bogate, atat nr banci cat si nr farmacii e destul de redus per mp…desi depinde si de densitatea populatiei desigur, nu numai de GDP per capita, depinde si de interesul din ce in ce mai crescut pt banci pur on-line decat unele de caramida (desi eu personal nu as lucra inca cu o banca care nu are si sediu de caramida + o istorie de existenta reputabila de minim 100 de ani, preferabil chiar 150 acum ca am intrat totusi si in sec 21).

  • Da, bancile nu prea mai sunt atractive, de la o vreme, din punct de vedere fizic. Dar bani, incaseaza. Decat sa vii cu o idee de doi lei, mai bine nu vii cu nimic. Este o industrie atat de vasta in care reclama cu balena la merluciu rupe norma, in timp ce bancile inca sunt plutitoare in alte ape…vechi.

  • Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *